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dc.contributor.authorReyes Rodríguez, Alixon David-
dc.date.accessioned2022-05-12T16:18:33Z-
dc.date.available2022-05-12T16:18:33Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationÁGORA PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA Y EL DEPORTE, 23, 2021, 29-51es_ES
dc.identifier.issn1989-7200-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/BibUnACh/1932-
dc.descriptionVenezuelan Physical Education has historically gone through various tendencies: militaristic, athletic, and hygienic-medical, among others. These notions of Physical Education are classified as conservative of the status quo, and they are accused of a system that maintains logics of authoritarianism, inequality, segregation and discrimination, in reproduction of prevailing social logics since 1958 after the overthrow of the Perezjimenista dictatorship. However, there is a historical break, and this work has the purpose of presenting this experience in the context of a Physical Education that emerges from other sensibilities that echo the denunciations of the widening of socio-political gaps and their consequences. It is concluded that the current Physical Education points much more to the practice of a critical Physical Education, generating changes in its assumption and revitalizing spaces in the school until now co-opted.es_ES
dc.description.abstractLa Educación Física venezolana ha transitado históricamente por diversas tendencias: militarista, deportivista e higiénico-médica, entre otras. Estas nociones de Educación Física son calificadas como conservadoras del estatus quo, y se acusa en ellas una sistémica que mantiene lógicas de autoritarismo, desigualdad, segregación y discriminación, en reproducción de lógicas sociales imperantes desde 1958 a partir del derrocamiento de la dictadura perezjimenista. No obstante, hay un quiebre histórico, y este trabajo tiene el propósito de presentar dicha experiencia en el contexto de una Educación Física que emerge desde otras sensibilidades que se hacen eco de las denuncias por la ampliación de brechas sociopolíticas y sus consecuencias. Se concluye que la Educación Física actual apunta mucho más a la práctica de una Educación Física crítica, generando cambios en su asunción y revitalizando espacios en la escuela hasta ahora cooptados.es_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherEdiciones Universidad de Valladolides_ES
dc.relation.ispartofseriesARTINV;183-
dc.subjectPedagogía críticaes_ES
dc.subjectEducación Físicaes_ES
dc.subjectSistema de relacioneses_ES
dc.subjectCiudadaníaes_ES
dc.subjectDemocraciaes_ES
dc.subjectCritical pedagogyes_ES
dc.subjectPhysical Educationes_ES
dc.subjectRelationship systemes_ES
dc.subjectCitizenshipes_ES
dc.subjectDemocracyes_ES
dc.titleEducación Física crítica: experiencias, aplicaciones y posibilidades. El caso venezolanoes_ES
dc.title.alternativeCritical Physical Education: experiences, applications and possibilities. The Venezuelan casees_ES
dc.typeArticlees_ES
Aparece en las colecciones: Artículos de Investigadores

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