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Campo DC Valor Lengua/Idioma
dc.contributor.authorAvendaño Medina, Patricio-
dc.contributor.authorHernández-Mosqueira, Claudio-
dc.contributor.authorFernandes Da Silva, Sandro-
dc.contributor.authorPeña-Troncoso, Sebastián-
dc.contributor.authorPavez-Adasme, Gustavo-
dc.contributor.authorTroyano Agredo, Angélica-
dc.contributor.authorCastillo Quezada, Humberto-
dc.contributor.authorFernandes Filho, José-
dc.date.accessioned2021-04-19T20:21:24Z-
dc.date.available2021-04-19T20:21:24Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citation2020, Retos, 38, 235-241es_ES
dc.identifier.issn1579-1726-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/BibUnACh/1804-
dc.descriptionThe objective of the study was to analyze the Dermatoglyphic and Motor characteristics in children with specific mixedlanguage disorder (TEL-m) and typical language development (DTL). The research design was non-experimental descriptive, comparativeand transversal. The sample consisted of 60 children aged 5 to 6 years and 11 months old. The Childhood Learning and Development Test(TADI) and the Cummings and Midlo Protocol (1961) were used to evaluate the dermatoglyphic characteristics. The results indicate thatchildren with TEL-m obtained a T-score of 44.8 and children with DTL a T-score of 58.8 points and that the most frequent design wasPresilha (L) 64% in children with TEL-m and 66% in children with DTL. In addition, significant differences are observed (p <.00) inmotor skills, yet they were not significant in the Dermatoglyphic variables. For the above, we may accept that significant differences withp set at 0.5 were only evident in the motor area in children with TEL-m and DTL.es_ES
dc.description.abstractEl objetivo del estudio fue analizar las características Dermatoglíficas y Motoras en niños con trastorno específico del lenguajemixto (TEL-m) y desarrollo típico del lenguaje (DTL). El diseño de investigación fue no experimental de carácter descriptivo, comparativoy transversal. La muestra estuvo conformada por 60 niños de 5 a 6 años 11 meses. Se utilizó el Test de aprendizaje y desarrollo infantil(TADI) y el protocolo de Cummings y Midlo (1961) para evaluar las características dermatoglíficas. Los resultados indican que los niñoscon TEL-m obtuvieron un puntaje T de 44.8 y los niños con DTL un puntaje T de 58.8 puntos y que el diseño más frecuente fue Presilha(L) 64% en niños con TEL-m y 66% en niños con DTL. Además, se observan diferencias significativas p<.00 en motricidad, pero sinobservar diferencias significativas en las variables Dermatoglíficas. Dado esto se acepta que sólo existen diferencias significativas en elárea de motricidad para p<.05 en niños con TEL-m y DTLes_ES
dc.language.isoeses_ES
dc.publisherFederación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)es_ES
dc.relation.ispartofseriesARTINV;136-2020-
dc.subjectDesarrollo Infantiles_ES
dc.subjectDesarrollo del Lenguajees_ES
dc.subjectDestrezas Motorases_ES
dc.subjectDermatoglifíaes_ES
dc.subjectTrastorno específico del lenguajees_ES
dc.subjectChild developmentes_ES
dc.subjectLanguage developmentes_ES
dc.subjectMotor skillses_ES
dc.subjectDermatoglifiaes_ES
dc.subjectSpecific language impairment.es_ES
dc.titleDestrezas motoras y marcadores genéticos en niños con trastorno específico del lenguaje y desarrollo típico del lenguajees_ES
dc.title.alternativeMotor skills and genetic markers in children with specific language impairment and typical language developmentes_ES
dc.typeArticlees_ES
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